3 Ocak 2010 Pazar

2010 Türkiye E-ticaret Pazarı ve Trend Tahminleri


Her sene, yılbaşına doğru, ülkemizin ünlü astrologları çıkar ve Türkiye'nin astrolojik haritasına bakarak, o yıl ile ilgili sosyal, kültürel ve politik bazda tahminlerde bulunurlar. Çoğu zaman da doğru çıkar, çünkü yuvarlak laflar kullanırlar:)

Zamanının büyük bölümünü e-ticaret için öğrenmeye ayıran bendeniz, sizin için 2010 yılına ilişkin Türkiye e-ticaret pazarı ve trendlerine ilişkin bir analiz yapmaya çalıştım. Katıldığım seminerlerden, e-ticaret sektörünün Türkiye'deki önemli yöneticileriyle yaptığımız sohbetlerden ve dünya trendlerinden derlediğim , yarı veri- yarı tahmin yöntemini kullandım.
Buyrun bakalım...

1)Avrupa'da, Rusya dışında en hızlı büyüyen internet pazarı Türkiye. 2006 yılındaki kırılma noktası sonrası ( Kullanıcı orani nüfusun %25'ini geçmisti), 2012 yılının da e-ticaret ve kullanici acisindan bir kirilma noktası olacağı öngörülüyor. 42 milyon kullanıcı ve e-ticaret hacminin, şu anki duruma göre 5-6 kat artması öngörülüyor. 2010, bu denklemin çatısını oluşturacak bir yıl. 2009 e-ticaret pazarının, geçen seneye göre %25 artışla, 12 Milyar TL'lik bir hacimle kapanması bekleniyor. 2010 ise, kriz sonrası hızla yükselme gösterecek senelerden biri olacak ve hacim en az 1,5katına çıkacak gibi görünüyor.

2)PayPal'ın, 2010 ilk çeyrekte Türkiye pazarındaki varlığını güçlendirmesi, yukarıdaki tahminin doğruluğunu gösterir nitelikte. Ne kadar erken olursa, b2c ve c2c için ciddi bir potansiyel yaratacağı kesin.

3)Otto Group, Limango ile 2009 yılında Türkiye pazarını koklamaya başladı. 2010 yılında, otto.com.tr için kolları sıvayacaklarına eminim. Ayrıca, private shopping (özel alışveriş siteleri) ülkemizde çok sevildi. Bir çok perakende markası için, e-ticareti öğrendikleri bir alan oldu. 2010'da Limango ve Markafoni'ye yeni rakipler eklenecek ve pazarda biri yabancı olmak üzere 4 farklı private shopping sitesi olacak. 2009 Aralık ayından itibaren bu pazarda canlanma yaşanacak. Rekabet iyidir:)

4)Ekim 2009'da, yurtdışına e-ticaretin önünün açıldığına dair beklenen bakanlar kurulu kararı yayımlandı. Artık e-ticaret yapmak isteyen ihracatçılar, gümrüğe gitmek zorunda kalmadan, hızlı kargo taşıyıcıları aracılığı ile ihracat yapma imkanına kavuşmuş olacak. Evi veya işletmesinden dünya pazarına açılmak isteyen girişimciler ve yurt dışına satış yapamayan e-pazaryerleri 30 kiloyu ve değeri 1.500 Avro'yu aşmayan ihracat rejimine konu eşyalar için internet üzerinden satış yaparak ihracata başlayabilecekler.Bunun etkileri 2010 yılı eticaret pazarında daha fazla hissedilecek. Gittigidiyor, hemalhemsat, pasaj.com gibi c2c sitelerine yenileri eklenebilir. Özellikle % 16 ile yılların rekorunun kırıldığı işsizlik oranıyla, kriz sonrası evinden ticaret yapanlar 2010 yılında çoğalacak. Bir çok kişi, eticareti ek iş olarak yapmaya başlayacak.

5)Electroworld, Best Buy gibi perakendeciler, elektronik e-ticaret pazarına girerek, rekabeti koyulaştıracak.

6)Kadınların çok sevdiği Tchibo gibi markalar sayesinde, internetten hiç alışveriş yapmamış internet kullanıcıları pazara eklenmeye başlayacak. Türkiye'de eticaret pazarının gelişimi için, kadın kullanıcıların oranının artması gerektiğine ilişkin fikrim, her daim taze. Gittigidiyor ve hepsiburada ana sayfalarında da, kadın müşterilere yönelik tasarımlar ön plana çıkmaya başladı bile!

7)Hemenal gibi eticaret paketleri, yeni yazılım versiyonlarıyla şirketlere kolaylık sağlayacak. 2009 yılında, birçok perakendeci, eticaret paket yazılımları kullanarak sanal mağazalarını açtılar. 2010 yılında ise, perakendeciler, gerçek mağazaları ve web mağazalarını sinerjik olarak kullanacakları ve çoğu müşterilerini sanal mağazalara yönlendirecekleri güzel kampanyalar yapacak, dijital pazarlamayı daha etkin kullanacaklar.

8)Modaya yönelik sitelere yatırım yapanlar avantaj kazanacak. www.Modaelinizde.com, www.sanalgiyim.com gibi sitelere yenileri eklenecek.

9)Amerika'da tur satın alanların %85'i internetten alışveriş yapıyor. Bilet alışverişi ise %97'lere ulaşmış durumda. Türkiye'de ise, uçak biletlerinin %55'i internetten alınmaya başladı. THY, sadece iç hatlarda kullanılan mobil sitesiyle, pazara canlılık getirdi bile! 2010 yılında, niş e-turizm siteleri pazara canlılık getirecek. Tursab, e-turizm pazarına yönelik güvenlik tedbirleri almaya başlayacak, acente ve otelleri eğitecek.

10)2009'da kullanılmaya başlanan, mikro ödeme yöntemleri, 2010 yılında e-ticaretin büyümesine daha çok katkı sağlayacak. Dijital dergilerden bile ürün alınmaya başlanacak.http://www.minimui.com/Minimui4/index.html

11)PTT, rekabetçi kargo fiyatlarıyla, Anadolu'daki internet kullanıcıları için güzel fırsatlar yaratacak. Bir çok e-ticaret sitesi, PTT'yi de kargo olarak kullanmaya başlayacak.
12)E-ticaret için ürün fotoğrafı çeken internet fotoğrafçıları adı altında bir alt grup meslek türeyecek. Görsellik ve tasarım önem kazanacak. E-ticaret konusunda uzman ve deneyimli insan kaynağına talep artacak.

13)Japonya, m-ticaretin ( mobil ticaret) geliştiği pazarlardan biri. Amerika'da ise, pizza ve bilet satışlarının bir bölümü mobil ticaret üzerinden yapılmaya başlandı. Gittigidiyor ve THY 2009 yılında mobil sitelerini başarıyla devreye aldı. 2010 yılında, Cimri gibi fiyat karşılaştırma ve diğer büyük e-ticaret siteleri de mobil tarafa yatırım yapmaya başlayacak. Dünyanın en çok sms trafiklerinden birine sahip olan ülkemizde, 2010 yılı mobil ticaretin yükselmeye başladığı önemli bir yıl olacak.


14)2010 yılında, şu anda üzerinde çalışılan yeni e-ticaret yasası çıkacak. Fraud önlemek amacıyla, satın alırken TC Kimlik numarasının alınmasının zorunlu olması ve ürün değiştirme/iptal etme süresinin 7 günden 14 güne çıkarılması gibi konu başlıkları gündemde. Yeni e-ticaret yasası ile, 2010 yılında, devlet nezdinde de e-ticaret alanına düzenlemeler getirilmesi, yabancı yatırımcının iştahını daha çok kabartacak gibi görünüyor.

15)Ürün tavsiyeleri önem kazanacak, bu yönde yazılım yatırımlarına başlanacak veya devam edilecek. Mybuys örneğini aşağıdaki linkten inceleyebilirsiniz.
http://www.mybuys.com/clients/case_studies.php

Google analytics dışında, yurtdışındaki büyük hacimli e-ticaret sitelerinin kullandığı web analiz aracı Omniture, 2010 yılında, pazardaki büyük oyuncular tarafından öğrenilmeye ve kullanılmaya başlanacak.


16)Amazon'da sosyal medyaya ilişkin yapılan social shopping uygulamaları gibi, satışın dağılımına yönelik araçlar kullanan e-ticaret siteleri kazanacak. Social shopping'in temelleri atılmaya başlanacak. Özellikle c2c siteleri için, dükkanını kendi bloğuna veya sosyal networklere embed eden sitelerin geri dönüş oranlarında hızlı bir büyüme yaşanacak. Bir çok perakendeci, sanal mağaza bilinirliğini arttırmak için, facebook grup ve/veya twitter sayfaları gibi sosyal medya araçlarını kullanarak, internet üzerinden farklı satış kampanyaları yapmaya başlayacak. Amerika pazarında social shopping kullanımına ilişkin harika bir yazıya aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. İlgilenenler için, yazının sonundaki radyo programını dinlemenizi de öneririm.
http://www.readwriteweb.com/archives/current_e-commerce_trends.php

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder